Ekskursioonid Tallinnas ja Tartus
Arhiivitunnid, teabepäevad, praktikad
Allikad
Ajalootund ja arhivaal
Juhend ajaloolise mõtlemise arendamiseks
Paleograafia õppekeskkond
Mõisakoolide näitused UUS!
Fotolugude konkurss
Mängud UUS!
Ajalooarhiivi preemia
Säiliku sünd
Käegakatsutav ajalugu
Linke mäluasutuste õppekeskkondadesse
Tagasiside
Sisukaart
Avaleht > Ajalootund ja arhivaal > Juhend ajaloolise mõtlemise arendamiseks

Juhend ajaloolise mõtlemise arendamiseks

Lühikokkuvõte


Tuginedes Sam Wineburgi ajaloolise mõtlemise tunnustele on Frederick D. Drake ja Sarah Drake Brown koostanud algallikatega õpetamise metoodika, mis soovitab õpetajatel kasutada kolme olulisuse astmega algallikaid. Esiteks õpetaja poolt välja valitud õpitavat teemat hästi kajastav või olulisi küsimusi tõstatav dokument, ilma milleta ainet ei ole võimalik õpetada, teiseks eelneva dokumendi seisukohti toetavad ja/või ümberlükkavad dokumendid (3-5 tükki, sh tekstid, maalid, fotod, tabelid jne) ning kolmandaks õpilaste poolt leitud teemaga haakuvad ja/või neile personaalselt olulised dokumendid. Allikatega töötades kasutatakse F. Drake`i juhendit, mis tugineb Wineburgi käsitlusele etappidest, mida ajaloolased oma uurimustes läbivad – mida teevad enne dokumendi lugemist sisu mõistmiseks, kuidas seostavad erinevaid dokumente ning kirjeldavad perioodi ning olusid nii lokaalselt, riiklikult kui ka maailma ajaloo seisukohalt ning kuidas kaasavad sündmusi, mis toimuvad samal ajal mujal maailmas. Meetod suunab õpilasi iseseisvalt otsima teemaga haakuvat informatsiooni ning diskuteerima keskse dokumendi ideede ning haakuvatest dokumentidest paljastuvate seoste üle. Samuti keskendub antud meetod aja ja ruumi arutlustele pannes rõhku mõttelaadide muutustele.

Tekstidokumentide analüüsi juhend ajaloolise mõtlemise arendamiseks (koostanud Frederick D. Drake):

1. Kirjelda dokumenti
Autor
Pealkiri
Kuupäev
Dokumendiliik

2. Analüüsi dokumenti
Dokumendi põhisõnum
Dokumendi seos teiste (käsitletavate) dokumentidega
Autorit mõjutanud faktorid
Kellele ning mis eesmärgiga dokument on kirjutatud
Autori eelarvamused
Küsimused, mida autorilt küsida

3. Ajalooline kontekst
Dokumendi kaasajal olulised inimesed, sündmused ja ideed
Kohalik/regionaalne tasand: inimesed, sündmused, ideed
Riiklik tasand: inimesed, sündmused, ideed
Maailmatasand: inimesed, sündmused, ideed
Järeldused kohaliku/regionaalse, riikliku ja maailma kontekstis toimunu kohta

4. Tuvasta mõttelaad, läbiv teema ja jutustus
Mõttelaad
Kuidas kasutasid seda mõttelaadi dokumendi analüüsimisel
Oluline teema ja jutustus
Näita, kuidas dokumendis avaldub läbiv teema ja jutustus
Esita tõendid dokumendi seoste kohta teiste dokumentidega

5. Seos sotsiaalainetega
Teadusala
Esita seos

Fotode analüüsi abivahend ajaloolise mõtlemise arendamiseks (Frederick D. Drake):

1. Kirjelda dokumenti
Fotograafi nimi või päritolu
Pealkiri
Kuupäev
Dokumendiliik

2. Analüüsi dokumenti
Allika põhiidee
    Milliseid inimesi, objekte kujutisel näed?
    Mida inimesed kujutisel teevad?
    Mis Sa arvad, kes need inimesed on?
    Mida see pilt räägib inimeste eluolu kohta?
    Mis Sa arvad, millal see kujutis on loodud?
    Mis Sa arvad, miks see kujutis on loodud?
Eelnevad faktorid, mis kujutise loojat on motiveerinud, mõjutanud
Kellele ning mis eesmärgiga kujutis on loodud
Seosed teiste allikatega
Autori eelarvamused
Küsimused kujutise autorile

3. Ajalooline kontekst
Kujutise loomise ajal olulised inimesed, sündmused ja ideed
Kohalik/regionaalne tasand: inimesed, sündmused, ideed
Riiklik tasand: inimesed, sündmused, ideed
Maailmatasand: inimesed